NE ÁLLJUNK ELLENT AZ ÚR ELJÖVETELÉNEK
'Ne álljunk ellene az Úr első eljövetelének, hogy ne féljünk majd a másodiktól!'
'Ujjongjon az erdő minden fája az Úr előtt, mert eljön, jön, hogy ítélje a földet.' Zsoltárok könyve 95. fejezet 12.
Az,
aki egyszer már eljött, majd ismét eljön. Ezt így ígérte meg az
evangéliumban: Majd akkor meg fogjátok látni az Emberfiát, amint eljön
az ég felhőin (Mt 26,64). Mit jelent a majd akkor kifejezés? Nemde az Úr
majd akkor jön el, amikor a föld minden népe jajgat? Először
igehirdetői által jött el, és betöltötte az egész földkerekséget. Ne
álljunk ellene az első eljövetelének, hogy ne féljünk majd a másodiktól!
Mit
kell tehát tennie egy keresztény embernek? Használnia kell ezt a
világot, de nem szabad szolgálnia e világnak. Mit jelent ez? Legyünk
olyanok, mint akiknek mindenük megvan, és még sincs semmijük. Az Apostol
így tanít: Azt mondom tehát, testvérek: az idő rövid, azért akinek van
felesége, éljen úgy, mintha nem volna, aki sír, mintha nem sírna, aki
örül, mintha nem örülne, aki vásárol, mintha meg sem tartaná, s aki
felhasználja a világ dolgait, mintha nem élne velük, mert ez a világ
elmúlik.
Azt
szeretném, ha mentek volnátok a gondtól (1 Kor 7, 29-32). Akinek tiszta
a lelkiismerete, az nyugodtan várja, hogy mikor jön el az Úr. Mert
miféle Krisztus iránti szeretet az, amely retteg az ő eljövetelétől?
Testvérek, nem szégyelljük magunkat? Szeretjük, és mégis attól félünk,
hogy eljön? Valóban szeretjük őt? Vagy inkább a bűneinket szeretjük
jobban? Jobb, ha magukat a bűneinket gyűlöljük, és őt szeretjük, aki
azért jön majd el, hogy megtorolja a bűnöket.
El
fog jönni, akár akarjuk, akár nem; abból, hogy mindeddig még nem jött
el, nem következik, hogy nem is fog eljönni. Eljön, amikor nem is
sejted, és ha felkészülve talál, semmi károd nem lesz abból, hogy nem
tudod eljövetele idejét.
Ujjongjon
az erdő minden fája. Először eljön, és azután megítéli a földet:
örvendezve találja azokat, akik hittek az ő első eljövetelében, mert
eljön. Igazságosan ítéli meg a földkerekséget, és a népeket az ő
igazsága szerint (Zsolt 95, 13). Mit értsünk az alatt, hogy igazságosan
és az ő igazsága szerint? Az ítéletkor maga köré gyűjti választottait, a
többieket pedig elkülöníti tőlük: azokat ugyanis majd a jobbjára
állítja, ezeket pedig a baljára.
Nemde
nagyon is igazságos és nagyon is az ő igazsága szerint van az, hogy ne
is reméljenek irgalmat bírájuktól azok, akik nem akartak irgalmasságot
gyakorolni, amíg el nem jön a bírájuk? Mindazokat pedig, akik örömmel
gyakorolták az irgalmasságot, ő maga is irgalmasan fogja megítélni, így
szól majd a jobbján állóknak:
Gyertek,
Atyám áldottai, vegyétek birtokba a világ kezdetétől nektek készített
országot! És érdemül számítja be nekik irgalmas cselekedeteiket: Mert
éhes voltam, és adtatok ennem, szomjas voltam, és adtatok innom, és így
tovább (Mt 25, 34-46).
Mit
fog viszont beszámítani a balján állóknak? Hiszen ők maguk sem akartak
irgalmasságot gyakorolni! Hová fognak kerülni? Távozzatok az örök tűzre!
(Mt 25, 41) E szörnyű ítélet hallatára jajveszékelni fognak. De mit
tanít egy másik zsoltár? Örök emlékezete marad az igaznak, vészt hozó
hírtől nem kell félnie (Zsolt 111, 6-7).
Hogyan
szól ez a vészt hozó hír? Távozzatok az örök tűzre, amely a sátánnak és
angyalainak készült (Mt 25, 41). Aki örül a kedvező ítéletnek, az nem
fog félni a szörnyű ítélettől. Ez az az igazságos és ígérete szerinti
ítélet.
Vajon
úgy gondolod, hogy mivel te igazságtalan vagy, majd az
igazságszolgáltató nem lesz igazságos? Vagy mivel te hazug vagy, majd az
igazság nem lesz igazmondó? Viszont ha te irgalomban akarsz részesülni,
akkor légy te is irgalmas másokhoz, még mielőtt ő eljönne: bocsásd meg,
amit ellened vétettek, adj abból, amiben bővelkedsz. Hiszen kiéből
adsz, ha nem az övéből?
Ha
a magadéból adnál, az ajándékozás lenne, ámde ha az övéből adsz, az nem
más, mint visszatérítés. Mid van ugyanis, amit nem kaptál? (1 Kor 4, 7)
Íme, ezek az Istennek legkedvesebb áldozati adományok: irgalmasság,
alázatosság, bűnbánat, békesség és szeretet. Mindezeket felajánljuk, és
így bizakodva várjuk majd a bíró eljövetelét, aki igazságosan ítéli meg a
földkerekséget, és a népeket az ő igazsága szerint (Zsolt 95, 13).
Szent Ágoston püspöknek a zsoltárokról szóló fejtegetéseiből
Forrás ~ Internet