NAGY SZENT ALBERT PÜSPÖK ÉS EGYHÁZTANÍTÓ
'Hogyan egyeztethető össze a vallás és a tudomány?'
Az Egyház a tudósok és a diákok védőszentjeként tiszteli.
Lauingen, 1200 körül +Köln, 1280. november 15.
Sokaknak
csak halvány elképzelésük van Szent Albert működéséről, és alig tudják,
milyen gazdagon kitöltött napokat élt, s hogy miért kapta az utókortól a
,'Nagy' megtisztelő jelzőt.
Családi
nevén Bollstadti Albert gróf 1223-ban Padovában lépett a domonkosok
közé, s ezzel kezdetét vette pihenést nem ismerő lázas tevékenysége,
melyet mint szerzetes és pap, tanár és író, provinciális és regensburgi
püspök, prédikátor, s végezetül ismét mint hallgatag szerzetes
folytatott haláláig.
Albert
korának egyik zseniális szellemi építőmestere. Életét látva
megsejthetünk valamit a középkori Európa és emberének tágasságából. A
nagy építési tervek korszaka ez, amelyek szerint városokat és
katedrálisokat építettek; olyan törvényhozás időszaka, amely vallásos
lelkülettel kultúrát határozott meg. A közös katolikus hit szolgáltatta
az alapot a népek életéhez, az a hit, amely több mint egy évezreden át a
politikai közösségben is biztosította a polgárok jogait.
Albert
a Duna mentén született. Padovában találkozott Szász Jordánnal, aki a
domonkos rend generálisa volt és megnyerte Albertet. Később az Alpokon
túlra, Kölnbe küldte őt, abba a nagy középkori német városba, amely
Északnyugat-Európa nagy útjainak találkozási pontjában feküdt. Ez a
Rajna parti város lett Albert későbbi útjainak kiindulópontja, melyek
során az akkor ismert világ felét bejárta. A Rend megbízásából több
városban megszervezte a rendi főiskolát: Hildesheimben, Freiburg im
Bresgauban, Regensburgban és Strassburgban. De ezek a városok csak
állomások Albert Párizsba vezető útján, amely az első európai egyetemre
vitte. A Párizsi Egyetemen a domonkosok két professzori székkel
rendelkeztek, de a franciáké volt az előjog, hogy saját nemzetbéli
professzort jelöljenek rá. Albert az első idegen domonkos, aki itt
katedrát kapott.
Kölnben
Albert tovább folytatta tudományos munkáját. Megalapította a rendi
egyetemet, amelyből később, a 19. század végén kialakult a Kölni Városi
Egyetem. Katedrája köré húsz nemzet növendékei sereglettek össze, köztük
Aquinói Szent Tamás is, kinek nagysága előtt később a mester, Albert is
meghajolt. Még öreg kora ellenére is elsietett Párizsba, hogy Tamás,
egykori növendéke tanítását megvédje.
A
politikát alárendelte Isten országának. Amikor a Staufi uralkodóház
elvesztette hatalmát, az egész birodalom az interregnum
bizonytalanságának áldatlan állapotába került; 'császár nélkül,
félelmetes időket' éltek. 1273. október 1-én a német választófejedelmek
királlyá választották Habsburg Rudolfot. Ekkor Albert elment a Lyoni
zsinatra, és úgy jellemezte a pápa előtt az újonnan megválasztott
királyt, mint az igazság harcosát és a rend emberét. Ezek után X.
Gergely a választást elismerte.
Albertot
leginkább természettudósként ismerik az emberek. Az első indításokat a
természettel való foglalkozásra Itáliában kapta. A természet csodái és
rejtélyei először itt tárultak föl előtte. Későbbi élete folyamán a
természettudománynak majd minden ágával foglalkozott: orvostudománnyal,
fiziológiával, állattannal, növénytannal, fizikával, kémiával,
földrajzzal, geológiával, ásványtannal, csillagászattal. Különleges
szeretettel volt az élet iránt. A növény- és állatvilágot páratlanul
ismerte. Jó megfigyelőképességéhez tudományos pontosság társult, ezért
tudott olyan mélységekig behatolni a természet titkaiba, s ért el olyan
eredményeket, melyek előtt nemcsak a kortársak álltak meg ámulattal,
hanem ma is tiszteletet parancsolnak. Természetesen Albert is korának
gyermeke volt, ősi felfogások őt is korlátozták, de az elsők közé
tartozik, aki nem a tekintélyre támaszkodó hittel, hanem a tapasztalat
útján szerzett ismeretek alapján közeledett a természethez. Ezt az
eszmét átsugározta a következő időkre is.
Albertnek
mint teológusnak legnagyobb eredménye az, hogy fölfedezte Arisztotelész
filozófiai írásait, és termékennyé tette azokat a teológia számára. E
műveket megtisztította minden rárakódott arab és egyéb rétegtől, s a
tisztán arisztotelészi kincseket hasznosította. Ezzel megteremtette
annak lehetőségét, hogy Tamás később nemcsak filozófiai, hanem teológiai
kérdésekben is Arisztotelészre támaszkodhassék.
Ha
valaki igazán látja Albert életét, önkéntelenül is fölmerül benne a
kérdés, hogy egyetlen ember hogyan volt képes minderre? Hogyan élhetett
ilyen megterheléssel és ilyen szellemi feszültség közepette?
Tetterejének és termékenységének titka mély imádságos életében, Istennel
való kapcsolatában rejlik. Van két mondata, amelyek rávilágítanak arra,
hogyan is állt Isten színe előtt.
Az
első így szól: 'Uram, én azt szeretném, ha szeretett akaratod szerint
ember lehetnék.' Amikor a pápa az immár 77 éves Albertot arra szólította
föl, hogy vegye át a regensburgi püspökség vezetését, nem szívesen
mondott igent, de a pápa szava számára Isten akaratát közvetítette. Egy
tönkrement egyházmegyét kellett ismét életképessé tennie. Őt azonban
semmi egyéni becsvágy nem hajtotta, csak az elődje hibáit akarta minél
inkább kijavítani és jóvátenni. Két évvel később, mikor a rábízott
föladatot végrehajtotta, alázatosan kérte a pápát, engedje, hadd éljen
ismét egyszerű szerzetesként. S mikor a pápa beleegyezését adta, abban
is Isten akaratát látta.
Albert
második mondata: 'Te magad menj Istenhez. Hasznosabb ez neked, mint ha
az összes égben lévő szentet Hozzá küldenéd.' Ez a mondata az emberi
lélek és Isten közti közvetlen kapcsolatot hangsúlyozza, amit semmi
mással nem lehet helyettesíteni, s ebből ered az ember egész életének
vallásos értéke. Albertnek nem lehet a szemére vetni, hogy keveset
foglalkozott a világgal, vagy hogy nem tett volna érte eleget. De minden
tevékenysége, utazása és kutatása, továbbá az emberiség érdekében tett
szolgálata mellett soha nem feledkezett meg az egyetlen szükségesről, s
nem is mellőzte azt. Miután a keresztes háború érdekében prédikált
Németországban és Csehországban (1263-64) és rövid időt Würzburgban és
Strassburgban töltött, 1270-től ismét Kölnben élt. Itt dolgozott
általános tisztelettől övezetten 1280. november 15-én bekövetkezett
haláláig. XI. Pius 1931-ben avatta szentté. Ünnepét 1932-ben vették föl a
római naptárba.
A
Nagynak (Magnus) és Egyetemes Tudósnak (Doctor universalis) nevezett
Albert egészen alacsony termetű volt, s erről a következő anekdotát
beszélték: amikor a pápa előtt, aki még nem ismerte őt, kihallgatáson
jelent meg, a Szentatya jóságosan fölszólította az akkor már neves
dominikánus szerzetest, hogy nyugodtan álljon csak föl térdeplő
helyzetéből. A kicsi, de önérzetes Albert így válaszolt: 'Már
felálltam!'
Ha
valaki a középkorban úgy foglalkozott a természettel, mint Albert, és
laboratóriumában a többiek szeme elől elrejtetten kísérleteket
folytatott, az a nép előtt varázslónak tűnt. Albertről is, akit később
úgy tekintettek, mint Doktor Faust mintáját, rendkívüli történetek
jártak a nép ajkán. Mesélték, hogy Vilmos, Hollandia királya egyszer a
tél közepén látogatta meg Albertet Kölnben, és a kertjében virágokat,
meleg napsütést, érett gyümölcsöket és daloló madarakat varázsolt elő,
és mindehhez egy bőséges lakomát, melynek ételei és italai a vendégek
kezében kísértetté változtak. Azt is mondták, hogy varázsserlegével
betegeket gyógyított, s hogy földobott egy kötelet a levegőbe, majd
fölmászott rá. Úgy mondják, hogy ő találta föl a puskát, a puskaport, az
órát és más hasonló szerkezeteket, egészen addig, hogy szerkesztett
volna egy olyan robotembert, amely úgy tudott dolgozni és beszélni, mint
egy igazi ember. Tudni vélték, hogy megszelídített egy ördögöt, a
levegőben röpült át országokon, és birtokában volt a bölcsek köve. A
francia király leányát állítólag láthatatlanná tette és elrabolta.
Ezek
mind népies mesék csupán. Valójában Nagy Szent Albert szigorú
gondolkodó és kutató volt, aki már a saját korában elmondhatta: 'A
természettudós feladata nem az, hogy mások híradásait egyszerűen
átvegye, hanem hogy fölkutassa a természet jelenségeinek okait.' Ezért
vállalkozott arra, hogy bányába leszálljon, ahol kőzeteket
tanulmányozott; ritkaságokat gyűjtött, Kölnben pedig növényházat
rendezett be. Elsőként írta le a virágok porzóit és a nektárt, ismerte a
rovarok hasi idegszálát, s leírta a magban a csíra helyzetét.
Megállapította továbbá, hogy a fák magassága és lombjának nagysága
összefügg a fénnyel és a meleggel. Megállapította a föld gömb alakját és
a déli félteke lakhatóságát. Sevillában őriznek egy Albert- kéziratot,
amelyet Kolumbusz Kristóf olvasott és lapszéli jegyzetekkel látott el.
Albert számára 'minden tudomány szem, amellyel az ember Istent nézi'.
Albert,
aki előítéletek nélkül közeledett a Krisztus előtti és a
kereszténységen kívüli világ szellemi értékeihez, kénytelen volt harcba
szállni, főleg a saját rendjén belül, a meglátott értékekért: 'Vannak
emberek, akik nem tudnak semmit, de mindenképpen támadják a filozófia
alkalmazását, főleg a prédikátor testvérek között, ahol senki nem mond
nekik ellent... Ezt néhány lusta ember miatt mondom, akik, hogy a saját
tétlenségüket palástolják, mások írásaiban tallóznak, hogy valami
becsmérelnivalót találjanak benne. Ilyenek hurcolták meg Szókratészt,
űzték el az athéni akadémiáról Platónt, és megutálták Arisztotelészt
is.'
Brabanti
Tamás tesz tanúságot arról, hogy Albert minden elméleti kutatás mellett
nagyon jámbor ember volt, annyira, hogy 'a német misztika atyja' nevet
érdemelte ki: 'Saját megfigyelésem alapján mondom hiszen hosszú időn át
hallgatója voltam, hogy a tiszteletreméltó mester, Albert testvér a
prédikátorok rendjéből sok esztendőn át éjjel és nappal ápolta az
imádságos életet amellett, hogy sokat tanított, olyannyira, hogy szinte
naponta elimádkozta a zsoltároskönyvet. Amikor a zsolozsma, az előadások
és a disputák véget értek, azonnal az elmélkedésnek adta át magát.
Csoda-e ezek után, hogy mindenki mást fölülmúlt a tudományban az, aki az
erények utáni törekvésben ily nagy lépéseket tett?!'
Abban
az időben az Egyházon belül a ferencesek és domonkosok szembeszálltak
és harcoltak egymással, s ezáltal veszélybe került az új rendek
fennmaradása és az egyházi megújulás. Albert megjelent Anagniban, a
pápai udvarban, és átütő sikerrel megvédte mind a barna (ferences), mind
a fekete (domonkos) testvéreket. Egy szimbolikus elbeszélés írja le
Albertnek ezt a győzelmét:
Két
évvel az említett esemény előtt egy bajor ágostonos kanonok a pápai
udvarba ment valami lelki ügy elintézésére. Egy napon a Szent
Péter-bazilikában imádkozott és elragadtatásba esett. Azt látta, hogy a
bazilika tele van kígyókkal, és sziszegésük betöltötte az egész
templomot, sőt egész Rómát is. A szerzetes nagyon megrémült. Egyszer
csak meglátott egy embert, amint belép a bazilikába, domonkos
habitusban. Míg csodálkozva nézte az ismeretlen domonkos szerzetest,
Istentől világosságot kapott, hogy ezt az embert Albertnek hívják. A
kígyók heves sziszegéssel vették körül, ráfonódtak kezére és lábára, sőt
egész testét is körülvették. Albert egy határozott mozdulattal
kiszabadította magát, föllépett az ambóra, ahonnan az evangéliumot
szokták ünnepnapokon fölolvasni, Szent János evangéliumát olvasta addig a
helyig, ahol ez áll írva: 'És az Ige testté lett, és közöttünk
lakozott.' Akkor a kígyók sziszegése elhallgatott, az állatok
elmenekültek, és ismét békés csend támadt.
Albert
mint tanító és prédikátor, aki mint 'Bocskoros Testvér' gyalog járta
be egész Európát, elsősorban arra törekedett, hogy megújítsa a méltatlan
és pénzéhes klérust. Amikor egy kölni kanonok azzal dicsekedett előtte,
hogy a római kúriától fölmentése van több javadalma birtoklására, a
szent ezt mondta: 'Most legalább engedéllyel utazhat a kárhozat felé.'
Másutt az egyik előadásában ezt mondta: 'A Nap sötétedik akkor, ha olyan
emberek, mint a pápák, a bíborosok, az érsekek és a püspökök
elsötétednek, hiszen nekik világosságot kellene árasztaniuk az egész
földkerekségen.'
Amikor
regensburgi püspök volt, a hívekben igen mély nyomokat hagytak
prédikációi. Egy-egy alapmondatát, illusztráló képpel együtt nagy
fatáblákra festették és emlékeztetőül kifüggesztették a templomokban,
hogy a püspök szavai állandóan szem előtt legyenek. Néhány ilyen
'Albert-tábla' szavai ránk maradtak:
A
hamis aszkézissel szemben: 'Ha egy kemény szót türelmesen elviselsz
Urunk szeretetében, az jobban tetszik Istennek, mint ha a hátadon
szétvernél annyi seprőt, amennyi egy hold földön terem.'
A
zarándoklás túlbecsülésével szemben: 'Ha az Úr kegyelmével állandóan
bánatot indítasz a lelkedben, Istennek jobban tetszik, mint ha a világ
egyik szélétől a másikig zarándokolnál.'
Isten
megismeréséről: 'Ha Isten titka érdekel, akkor a legszegényebb embert
kérdezd, aki örömmel szegény, Isten iránti szeretetből. Ez többet tud
Isten titkáról, mint a föld összes tudósai.'
Istenünk,
ki Nagy Szent Albertet arra választottad, hogy a tudományt összhangba
hozza a hittel, kérünk, segíts minket, hogy hűségesek maradjunk az ő
tanításához, és a tudományok fejlődésével egyre mélyebben megismerjünk
és megszeressünk téged! Amen.
'Szólásra nyitotta ajkát az Egyházban, a Bölcsesség és az Értelem Lelkével töltötte be őt az Úr, a dicsőség ruháját adta reá.'
'Istenünk,
Nagy Szent Albert püspök a te nagy ajándékodból megmutatta az isteni
hit és az emberi tudás összhangját. Add, hogy ragaszkodjunk az ő
tekintélyével képviselt tanításhoz, és a tudományok haladása a te
mélyebb ismeretedre és szeretetedre vezessen. A mi Urunk, Jézus
Krisztus, a te Fiad által, aki veled él és uralkodik a Szentlélekkel
egységben, Isten mindörökkön-örökké.' Amen.
Forrás ~ Internet