IMÁDKOZZUNK A NAP MEGHATÁROZOTT ÓRÁIBAN!
Kérjük
mindig vágyakozva Urunktól, Istenünktől a boldog örök életet, és
állandóan ezért imádkozzunk! Mivel a boldog örök élet utáni vágyunkat
csökkentik a másfajta gondok és elfoglaltságok, szabadítsuk meg ezektől
lelkünket a nap meghatározott óráiban végzett imádságokkal. Az imádság
szavai ugyanis éppen arra fordítják figyelmünket, amire vágyakozunk.
Tehát ezért kell ezt a meglevő vágyunkat gyakran melengetnünk, hogy ne
csökkenjen, ki ne hűljön, és ki ne aludjék egészen.
Így
az Apostolnak ezt az intelmét: Terjesszétek kéréseteket az Úr elé (Fil
4,6), semmi esetre sem szabad úgy értelmeznünk, hogy mintegy Isten
szerezzen tudomást róluk, mert ő azokat már előbb úgyis ismerte, hanem
hogy a tűrés által Isten előtt legyenek ismertek, és ne az emberek előtt
a kérkedés által.
A
fentiek értelmében, ha bárki hosszabb időt is tud szentelni az
imádságra úgy, hogy ebben a jó és szükséges feladataiból fakadó
kötelezettségei nem gátolják, még ebben az esetben is - mint mondottam -
az örök élet utáni vágyakozással kell imádkoznia, hogy imádsága
gyümölcsöző és hasznos legyen. Mindenesetre, ha valaki hosszabb ideig is
imádkozik, ez nem jelenti - mint némelyek gondolják -, hogy
bőbeszédűen, szót szaporítva szól az Istenhez. Mást jelent ugyanis a
szószaporító beszélgetés, és egész mást a hosszan tartó imádságos
áhítat. Hiszen magáról az Úr Jézus Krisztusról mondja a Szentírás, hogy
egész éjszakát töltött imádságban, és buzgón imádkozott. Mi másért tette
ezt, mint azért, hogy nekünk példát mutasson ő, aki itt a földi életben
a mi igazi közbenjárónk, a mennyei örök életben pedig kéréseinket az
Atyával együtt meghallgatja.
Azt
mondják, Egyiptomban a testvérek sokszor imádkoztak ugyan, de ezeket az
imádságokat igen röviden végezték, pár szavas fohászokat mondva, nehogy
az imádsághoz elengedhetetlenül szükséges és már felkeltett szándékuk
buzgósága a hosszúra nyújtott imádság ideje alatt elgyengüljön, és
erőtlenné legyen. Ily módon ők maguk is jó példát adnak arra, hogy az
imádsághoz szükséges szándékot nem kell erőltetnünk, ha nem tud tartósan
megmaradni; ha viszont állhatatosnak mutatkozik, akkor pedig kár lenne
hirtelen megszakítani.
Ne
szaporítsuk tehát a szót, amikor imádkozunk, viszont ha a szándékunk
kitartó, akkor ne maradjon el a sokszoros kérés. A szószaporító imádság
ugyanis abban áll, hogy a szükséges dolgokat bőbeszédűen adjuk elő.
Sokat imádkozni Istenhez pedig annyi, mint szívünk kitartó és
szeretetteljes buzgóságával kopogtatni. Hiszen az ilyen imádkozás sokkal
inkább sóhajokban nyilvánul meg, mint szavakban; sokkal inkább
könnyekben, mint beszédben. És ő könnyeinket összegyűjti a saját
tömlőibe, és sóhajtásaink nem maradnak rejtve (vö. Zsolt 37,10) az
előtt, aki Igéje által teremtette meg a mindenséget, és rá sem szorul
emberi szavakra.
Szent Ágoston püspöknek Próbához írt leveléből
Forrás ~ Internet