AZ ÚR SZENVEDÉSEINEK TITKAIRÓL KITARTÓAN ELMÉLKEDETT
Istentől
ránk ruházott apostoli szolgálatunkból folyóan ránk háruló legnagyobb
feladatok közt sincs oly súlyos, de kedvesebb sem, mint az, hogy a
vallásos tisztelet legmagasabb elismerését megadjuk azoknak a híveknek,
akik földi életükben az erények minden fajtájában a tökéletesség fokára
jutottak, és méltán állnak az életszentség hírében. Teljes joggal kell
ezek közé sorolnunk a katolikus magyar nemzet díszét, Szűz Szent
Margitot, IV. Béla király leányát, Szent Domonkosrendi apácát. Mivel ő
folyamatosan ősi tiszteletnek örvend, erényeiről és csodáiról hitelt
érdemlő történetírók egyöntetű tanúságtétele sem hiányzik, valóban
méltónak találjuk arra, hogy, bár nem szabályszerű és szokásos szentté
avatással, hanem saját döntésünkkel szentnek nyilvánítjuk, és a szentek
sorába iktatását elrendeljük.
Margit
abból az Árpád-házi királyi családból származott, amely csupán a 13.
században egymaga még négy, az életszentségben kiemelkedő nőt adott
Isten Egyházának, nevezetesen Szent Erzsébetet, Boldog Ágnest és IV.
Béla királynak két leányát, Kingát és Jolánt, akiknek tiszteletét az
Apostoli Szentszék megerősítette. Margit 1242 körül született, amikor a
tatárok Magyarországot tűzzel-vassal pusztították. Szülei, IV. Béla és
Laszkarisz Mária, a megfogant magzatot, ha leány lesz, Istennek
szándékoztak szentelni engesztelő áldozatként az ország
felszabadulásáért és saját megmenekülésükért.
Imádságuk
és fogadalmuk meghallgatásra talált. Édesanyja, megemlékezve ígéretéről
és a kapott jótéteményekről, már négyéves kora előtt a veszprémi apácák
kolostorába vitte. Itt Margit tanulékony, készséges és nemes
lelkületével és nyíltszívűségével tűnt ki. Amikor pedig királyi atyja a
Duna szigetén, amely ma Szent Margit nevét viseli, kolostort emelt, abba
nemcsak szüzeket telepített, hogy magukat égő áldozatként egyedül
Istennek szenteljék, hanem odavitte Margit lányát is, akit a többi
gyermekei közül annál gyengédebb érzéssel szeretett, minél inkább
felismerte benne az Istennek szentelt jámbor élet ígéretes csíráit.
Eközben
Margit egyre jobban magáévá tette az Apostol szavát; Uramnak, Krisztus
Jézusnak fölséges ismeretéhez mérten mindent akadálynak tartok. Érte
mindent elvetettem, sőt szemétnek tartottam, csakhogy Krisztust
elnyerhessem, és hozzá tartozzam (Fil 3, 8-9). Mindig a legsilányabb
ruhákba öltözött, az alacsonyrendű szolgálatokra áhítozott. A söprésben,
szennyes helyek takarításában, konyhai munkában, nehéz terhek
cipelésében lelte örömét. A beteg nővéreket, sőt szolgálókat, akiknek
betegsége miatt mások fertőzéstől tartottak, szeretettel és a
megalázkodásnak nagy vágyával szolgálta ki, és a körülöttük kínálkozó
összes nehéz és alantas szolgálatot magának követelte.
Az
Úr szenvedésének titkairól zokogva elmélkedett, és a vértanúság forró
vágya lobogott benne. Szívesen imádkozott az eukarisztikus színekben
rejtőző Jézus Krisztus előtt vagy a feszület előtt naponta hosszú órákon
át, szívét kiöntve. De imádkozott ő mindenütt megszakítás nélkül. Az
előírt istentiszteletet nem ritkán az Atyaistenhez vagy a Vigasztaló
Szentlélekhez intézett könyörgésekkel és a neki olyannyira kedves Szűz
Istenanya dicséretével tetézte.
Margit
tevékenységét nem korlátozta csupán az Istenhez intézett lángoló
könyörgésekre és igen kemény vezeklésekre. Nem habozott éles
szemrehányásokkal illetni a bűnt sem, akárki, még ha a legnagyobb
tekintélyt vagy méltóságot képviselő személy követte is el. Amikor pedig
látta az atyja családját marcangoló ellenségeskedéseket és
meghasonlást, a nép elnyomását, az Anyaszentegyháznak zsarnoki lábbal
tiprását, a kolostorok elnéptelenedését, Margit a mindenható Isten
haragjának engesztelésére és népe számára a kegyelem kieszközlésére, még
bőségesebb könnyhullatással imádkozott. Testét böjtökkel sanyargatta,
vezeklőövet viselt, siratva azok bűneit, akik gonoszul Isten ellen
cselekszenek, s egészen imádságba merülve járt közben népéért Istennél.
Közeli
halálát előre tudva, az Egyház végső szentségeit angyali áhítattal
vette fel, s harmincadik életévének betöltése előtt elaludt az Úrban.
XII. Piusz pápa határozatából, amellyel Árpád-házi Margitot szentté nyilvánította
'Istenünk, szüzesség kedvelője és őre, kinek jóvoltából szolgálód, a mi
Margitunk a szűzi tisztaság ékességét a jó cselekedetek érdemével
egyesítette, kérünk, segíts, hogy lelkünk épségét az üdvös bűnbánattal
visszanyerhessük.' Amen.
Forrás ~ Internet